Aktualności
5 kolorów ryżu. Który najlepszy?
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 0.00 (0 Głosów)
piątek, 31, marzec 2017 08:43 Autor: admin_bio


Jeżeli ktoś pamięta czasy PRLu, temu ryż kojarzy się jednoznacznie - tylko z ryżem biały. Jeśli są wśród nas fani serialu "Oshin" z 1983 roku, to zapewne pamiętają, jak główna bohaterka, biedna dziewczyna z prowincji, próbuje dowieźć dla umierającej babki worek białego ryżu, jednak ta umiera "nie spróbowawszy w życiu białego ryżu" - padają okrutne słowa wnuczki. Ale... umiera w sędziwym wieku - ponieważ całe życie jadała ryż nieprzetworzony, brązowy, którego ziarenka były pokryte łuską. Dzięki temu zachowywał więcej witamin, składników mineralnych i błonnika niż ryż biały. Miał lekko brązowy kolor i orzechowy smak. Bogate państwo owej babki żyło... o wiele krócej. Wspomnienie tego serialu skłoniło nas dzisiaj do opisania kilku rodzajów ryżu oraz jego zastosowania w naszej rodzimej kuchni...

Ryż brązowy

Dzięki zawartości łuski (tak jak w przypadku ziaren zbóż tak i w przypadku ryżu jest ona bardzo cenna) jest niezwykle bogaty w liczne składniki odżywcze, takie jak: błonnik, magnez, żelazo i witaminy z grupy B. Pamiętajmy jednak, że należy go jednak dłużej gotować niż ryż biały. Ale tak to już jest z wartościowa żywnością, tu nic nie przychodzi szybko.
Ma charakterystyczny orzechowy posmak. Sprawdzi się jako dodatek do mięs i farszów. Wskazany przy wielu chorobach, takich jak cukrzyca. Poza wszystkim poprawia perystaltykę jelit, doskonale odżywia i nasyca.

Ryż czerwony

Jest to ryż, który jest niełuskany, kolorem i fakturą bardzo podobny do brązowego, jednakże nieco ciemniejszy. Zawiera cenne składniki odżywcze. Na naszym rynku ciągle jest jeszcze nieco droższym od swoich bratnich odmian rarytasem. Należy go również gotować nieco dłużej. My polecamy go do risotta z owocami morza.

Ryż czarny

Powszechnie jest nazywany także dzikim. Ryż ten również jest niełuskany, tak jak jego czerwona i brązowa odmiana, jego główną zaletą jednak jest to, że jest to ryż o dużej zawartości składników odżywczych. Po ugotowaniu zmienia barwę na fioletową. Możemy go podać bardzo efektownie. My proponujemy udekorować jadalnymi kwiatami, dodać sałatki i grillowane mięso.

Ryż żółty (z kurkumą)

To ryż, do którego podczas gotowania dodaje się kurkumę, jest szczególnie popularny w krajach azjatyckich. Proponujemy ugotować go na mleku (także nienabiałowym), posłodzić cukrem kokosowym i polać sokiem malinowym lub odrobiną dżemu naturalnego czy udekorować łyżeczką czekoladowej pasty pozbawionej oleju palmowego.

Ryż biały

Jest to chyba najbardziej popularna odmiana, na pewno można go znaleźć w niejednej polskiej kuchni. Ma delikatny smak. Podawany jest procesowi tzw. polerowania, przez co nie jest bogaty w składniki odżywcze. Jego czas gotowania jest krótki - wynosi zaledwie kilkanaście minut.

Przeczytaj także:  Czas na ryż eko

Ryż ten może sprzyjać nadwadze, bardzo podnosi cukier i dlatego jest wykluczony przy cukrzycy. Polacy lubią dodawać go do tradycyjnych gołąbków, zupy pomidorowej, risotta, ryżu podawanego z jabłkami czy jako dodatek do konwencjonalnych mięs, na szybko. Jest też sprzedawany w budkach z kuchnią azjatycką jako popularny fast food. Mamy nadzieję, że dostatecznie „zepsuliśmy” mu renomę i zaczniecie próbować także wymienionych wcześniej 4 alternatyw.

Autor: Małgorzata Szcześniak



Zaprenumeruj drukowaną wersję Biokuriera na 2017 rok

link location test
Bądź na bieżąco z nowościami w świecie BIO i naszym serwisie. Zapraszamy do subskrypcji naszego newslettera!



Aby zapisać się na newsletter, wpisz poniżej adres e-mail.