7 pytań o zakwas z buraków

7 często zadawanych pytań o zakwas z buraków. Odpowiadają na nie Magdalena i Mikołaj z Zakwasowni.

1. Czy zakwas zawiera konserwanty lub cukier?

Nie. Składniki naszego zakwasu to ekologiczne certyfikowane warzywa, zioła, czosnek. Fermentacja odbywa się w sposób całkowicie naturalny. Nie poprawiamy smaku ani koloru naszego produktu. Jego oryginalny smak pozwala na delektowanie się, i to codziennie, bez uczucia przesytu.

2. Jak długo można przechowywać zakwas po otwarciu?

Nasz zakwas to produkt żywy. Należy go przechowywać w chłodnym miejscu przed i po otwarciu. Jest to produkt naturalny, bez żadnych substancji konserwujących czy poprawiających smak. Tak jak kiszonki w piwnicach naszych babć, może on stać miesiącami. Podstawą jest stałe utrzymanie niskiej temperatury.

3. Co może oznaczać musowanie w butelce z zakwasem?

Pojawianie się w zakwasie musowania jest pożądanym efektem naturalnej fermentacji. Może ono się nasilać w przypadku zmian temperatury przechowywania. Przypominamy, aby zachować ostrożność przy otwieraniu. Aby uniknąć nadmiernego musowania zakwasu, musi być on zawsze mocno schłodzony.

4. Czy zakwas z buraków nadaje się na zupę?

Zakwas dodany do zupy genialnie podkreśli jej smak i kolor. Straci jednak swoje niebywałe działanie lecznicze oraz zmniejszy się jego wpływ na oczyszczanie krwi. Surowy zakwas z buraków zwiększa liczbę czerwonych krwinek i jest rewelacyjny w profilaktyce i leczeniu niedokrwistości. Polecany przy przy przeziębieniach, ogólnym osłabieniu oraz anemii. Obowiązkowy dla dzieci i dorosłych po leczeniu antybiotykami. Ponadto zakwas obniża poziom złego cholesterolu i zwiększa odporność. Naukowcy potwierdzają, że poprawia również koncentrację i przeciwdziała miażdżycy. Zakwas odkwasza organizm, spowalnia procesy gnilne oraz pomaga w wydalaniu kwasu moczowego z organizmu (wspiera pracę nerek). Zakwas z buraków w naturalny sposób poprawia odporność. Przeciwdziała rozwojowi szkodliwych bakterii i wspomaga pracę wątroby oraz nerek.

Kiszone buraki zawierają mnóstwo witamin (A, C oraz z grupy B), a także kwas foliowy, żelazo, potas, wapń, magnez czy kobalt, który jest niezbędnym minerałem w procesie tworzenia czerwonych krwinek. Zakwas z buraków jest też genialnym napojem energetycznym. W wyraźny sposób dodaje nam energii i siły, wzmacnia kondycję fizyczną i wydolność organizmu.

5. Jak stosować zakwasy w codziennej diecie?

Zakwas, tak jak każdy probiotyk, należy pić systematycznie na czczo z rana bez treści jelitowej. Współcześni naukowcy, lekarze i specjaliści do spraw zdrowego żywienia coraz częściej podkreślają wagę spożywania kiszonek w codziennej diecie. Podczas procesu fermentacji w zakwasie powstaje kwas mlekowy, który oczyszcza organizm i wzmacnia system odpornościowy. Równowaga tego systemu może zostać bardzo łatwo zachwiana. Dzieje się tak po kuracji antybiotykami lub innymi lekami czy też po chemioterapii. Naprawianie tego stanu i powrót do równowagi może trwać nawet kilka lat. Dlatego rekomendujemy picie zakwasu systematycznie, najlepiej codziennie rano. Zacznij od niewielkiej ilości (50 ml) żeby oswoić organizm z żywymi szczepami “dobrych bakterii”. Następnie można zwiększyć dawkę i pić nawet szklankę lub więcej dziennie. Podsumowując, jeśli jesteś zestresowany, chory lub musisz zażywać jakiekolwiek leki, choćby przez krótki czas, koniecznie zadbaj o przywrócenie równowagi jelitowej, uzupełniając dietę o naturalne probiotyki.

6. Czy zakwas mogą pić kobiety w ciąży, w trakcie karmienia lub małe dzieci?

Zakwas z buraków jest szczególnie polecany kobietom w ciąży i dzieciom. Zawiera bardzo dużo kwasu foliowego oraz witamin i składników mineralnych niezbędnych dla przyszłych mam. Systematyczne picie zakwasu w okresie ciąży wspiera układ trawienny w trudnej i uciążliwej “walce o przestrzeń”, która prowadzi do wzrostu ciśnienia w jamie brzusznej. Jelita i pozostałe organy trawienne potrzebują w tym czasie specjalnego wsparcia. Unikniemy w ten sposób nieprzyjemnych zaparć, refluksu czy też innych dolegliwości. Nasz układ trawienny jest odpowiedzialny za produkcję aż 90% serotoniny, hormonu związanego z zadowoleniem i naszym samopoczuciem. Najnowsze badania potwierdzają, że zdrowe jelita maja wpływ na jakość naszego snu, nauki czy też prawidłowego funkcjonowania mózgu. Naukowcy są przekonani, że szczególnie u dzieci nawet drobna destabilizacja flory jelitowej może prowadzić do niekontrolowanego rozrostu drożdży, grzybów i bakterii beztlenowych, które kolonizują jelita, osłabiają je oraz zwiększają przepuszczalność ich ścian. Wszystko to sprawia, że pokarm nie jest właściwie trawiony i przyswajany. Często dzieci pomimo normalnego wyglądu cierpią na istotny niedobór substancji odżywczych, dlatego do kiszonek trzeba przyzwyczajać je od najmłodszych lat. Wszystko w rękach rodziców.

7. Czym różni się zakwas z buraków od zakwasów z kapusty?

Obydwa zakwasy to probiotyki, ale różnią się składem, zawartością mikroelementów i warto je spożywać równolegle, ponieważ idealnie się uzupełniają w oddziaływaniu na nasze zdrowie. Wchodzące w skład zakwasu z kapusty fitoncydy działają bakterio- i grzybobójczo oraz są niezastąpione w leczeniu wielu schorzeń. Zakwas z kapusty zawiera witaminy B, C, E, P, betakaroten oraz sole mineralne, wapń, żelazo, potas, magnez. Zakwas z białej kapusty wyróżnia duża zawartość siarki, pierwiastka, który  korzystnie wpływa na wygląd włosów, skóry i paznokci.

Więcej informacji na temat zakwasu: www.zakwasownia.pl